وابستگی کارکنان

یکی از عارضه هایی که افراد در سازمان به آن دچار می شوند، وابستگی بیش از حد به سایرین در اجرای امور است.

فردی که چنین خصوصیتی دارد، برای انجام کارها همواره نیازمند و منتظر دیگران است. در نتیجه دارای عملکرد بسیار کند و عمدتا همراه با بهره وری پایین است. 

به طور مثال کارشناس فروشی را در نظر بگیرید که با یک مشتری ناراضی مواجه شده است. او به دنبال مدیر خود خواهد رفت تا از او در خصوص پاسخ به این مشتری سوال کند. اما مدیر او در سفر کاری است و تا یک هفته در دسترس نخواهد بود. کارشناس فروش نیز بدون پاسخدهی به مشتری، تا یک هفته صبر می کند تا مدیرش برگردد و تصمیم لازم را اتخاذ و به او ابلاغ کند. اما دیر شده و مشتری ناراضی از دست رفته است. هم او زیر سوال می رود، هم مدیرش و هم سازمان. به عبارتی چنین افرادی هم به خود ضرر می زنند، هم به همکارانشان و هم به خود سازمان.

دلایل مختلفی نیز برای بروز چنین رفتاری وجود دارد مانند:

– ترس از اشتباه و مواخذه شدن

– توانمندی کم در اجرای امور به تنهایی

مسئولیت گریزی برای فرار از پاسخدهی

برای جلوگیری از بروز چنین عارضه ای، هم خود کارکنان باید مهارت های فنی، اجرایی و تصمیم گیری را در خود پرورش دهند، و هم مدیران و مسئولین بالادستی باید با تفویض اختیار و تقویت روحیه مسئولیت پذیری در افراد متبوع خود، نقش خود را به عنوان یک مربی حامی به خوبی ایفا کنند.

دکتر امیر نیک خواه

مدیرعامل گروه نیک خواه

مشاور مدیریت کسب و کار

Hakimnameh


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید