انعطاف پذیری در سطوح سازمانی

انعطاف پذیری، ویژگی بارز سازمان های موفق در جهان است. چنین سازمان هایی به دلیل قدرت بالای انعطاف پذیری در تمامی لایه ها و سطوح سازمانی، نسبت به کنش های محیطی و برون سازمانی و همینطور درون سازمانی، واکنش های مناسب و منطبق با پدیده ها و متغیرها بروز می دهند.

انعطاف پذیری در سطح کلان سازمان به شکل تصمیم گیری های کلیدی و استراتژیک در مواجهه با فرصت ها و تهدیدات، و عوامل تاثیرگذار بر سازمان ظاهر می شود. به طور مثال سازمانی که انعطاف پذیری مطلوبی دارد، در شرایط رکود بازار، تصمیماتی می گیرد که بتواند در همین وضعیت نیز به حفظ و بقای خود، و حتی رشد ادامه دهد.

انعطاف پذیری در سطوح ارتباطی منابع انسانی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. گاها افرادی را در سازمان ها مشاهده می کنیم که صرفا تمایل به تعامل با همکارانی دارند که کاملا با الگوهای رفتاری مطلوب آنها منطبق باشند. طبیعتا وقتی با همکاری روبرو می شوند که خلاف این امر برای آنها صدق می کند، محیط برای هر دو طرف ناراحت کننده می شود و در نتیجه سازمان نیز از پایین بودن هم افزایی آنها لطمه می بیند.

اگر در افراد موفق در سازمان ها دقت کنیم، خواهیم دید که عمده آنها کسانی هستند که قدرت تعامل با هر تیپ شخصیتی را دارند و نحوه ارتباط خود با افراد را بر حسب خصوصیات رفتاری آنها تنظیم و منعطف می کنند.

دکتر امیر نیک خواه

مدیرعامل گروه نیک خواه

مشاور مدیریت کسب و کار

Hakimnameh


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید